PEMINAT DILAZ FAMILY

Pages - Menu

9/04/11

BAHASA/LOGHAT ORANG JOHOR

Selamat Hari Sabtu

 Tadi Dilaz berblogwalking, terjumpa satu blog nie. Seorang blogger yang merupakan anak jadi JOHOR. Nama blog tu MOKHZAM.COM. Dilaz sebenar yer tertarik dengan satu entri nie. Entri apa???, meh BACA NIE.

Kawan-kawan, hari nie Dilaz nak kongsi sikit pasal Bahasa/ Longhat Orang JOHOR. Jangan ingat orang Johor tak de bahasa/ longhat tau. Meh tengok nie, antara bahasa orang JOHOR.  
gotong-royong sebelum kenduri -  Rewang
Almari - Gerobok
Selimut - Gebo
Selipar - Selipo
Tukar - Tuko
Sabar - sabo 
Besar - Beso
                  Lebar Lebo                   
                                                                       Sabar - Sabo  
                 Langgar Langgo                  
                                                                      Tukar Tuko  
                  Bakar - Bako               

Banyaklah lagi. Bile dilihat betul-betul kebanyakkan bahasa tue belakang jadi O kan. Tak tahu macam mana leh jadi macam tue. Janganlah kata Orang JOHOR merosakkan bahasa. Tak baik tau. Itu dialek Orang JOHOR jer. Tapi yang penting hati orang JOHOR baik. Untung tau kawan dengan orang JOHOR nie. Hehehehe......perasan lak ^-^ Layan....

5 ulasan:

Syazwana berkata...

bangge jadi orang johor
hehehe

najmi^^ berkata...

saye orang pahang^^
ades, first time datang sini.. waaa, nice blog la... contest2 tu camne eh.. haha..newbie here

dilazfamily berkata...

syazwana: memang bangga jadi anak JOHOR
Najmi; tengok kat atas blog belah kanan, ada TUTORIAL.Klik sana

FIRDAUS HUSAIN berkata...

lebih kurang jer bhsa johor , perak n pahang nih..:0

izyan yasmin berkata...

orang johor kot .
ade lg satu , kelakar = kelako :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails