PEMINAT DILAZ FAMILY

Pages - Menu

28/03/14

Rahsia Orang Kaya

Assalammualaikum dan Selamat Sejahtera semua
 
Hari ni Dilla nak kongsi tips pasal rahsia orang kaya. Untuk peringatan diri sendiri dan perkongsian bersama. Dilla copy paste dari facebook Datuk Dr Maznah Hamid. Semoga ia dapat memberi manfaat dan kebaikan kepada kita. Selamat membaca :)

--------------------------------------------------------------------------------


APAKAH RAHSIA ‘ORANG KAYA’ YANG PERLU ANDA TAHU

"KAMI ADALAH ORANG YANG KEDEKUT DUIT, DAN BERASA BANGGA BERSIKAP SEBEGITU"


1. “Pandangan saya begini, ; Tidak belanjakan duit seolah-olah seperti menambahkan simpanan saya. Jadi jika saya dapat menjimatkan $2000 dengan tidak melakukan penerbangan kelas pertama ,adalah sama seperti seseorang itu membayar saya $2000. Tidak sanggupkah anda duduk selama 3 jam walaupun di kerusi yang tidak selesa bertujuan menjimatkan $2000?” –Seorang pakar surgeri plastik yang berjaya di US

2. “Apabila kamu membuka akhbar harian/ majalah dan melihat ke arah ruang memaparkan kupon diskaun, ia bagaikan bil dollar merenung wajah anda dan membisik supaya bertindak cepat melakukan sesuatu terhadapnya. Itulah cara bagaimana saya membesar. Mengapa tidak kalau anda buat begitu?" –Hilary Swank, Hos rancangan bual bicara Kelly Ripa, yang membincangkan tentang keratan kupon.

3. “Ramai kawan saya dalam keadaan kehairanan melihat saya tidak memiliki banyak pakaian. Saya akan membeli 3 pakaian, hanya sekali pada setiap 3 tahun atau lebih, dan cuma memiliki 10 pakaian secara keseluruhannya. Itu sahaja yang saya perlukan.” –T.Boone Pickens, jutawan minyak, dalam sebuah temubal bersama majalah Kiplinger pada tahun 2012.

4. “Saya akan pergi ke bank (ATM) hanya sekali dalam seminggu, dan menguruskan segala perbelanjaan dengan tunai tersebut. Dengan berbuat demikian, saya terpaksa hidup dalam bajet yang tiada pemantauan teliti terutamanya aliran keluar wang dan menyimpan resit. Saya hanya dapat menyara kehidupan harian dengan berapa banyak wang yang ada dalam dompet saya. Saya menjadikannya sebagai satu permainan di mana setiap minggu, saya patut mengurangkan jumlah pengeluaran dari bank (ATM) sebanyak $20, untuk menentukan betapa rendahnya saya benar-benar boleh kurangkan.” –Alan Corey, penulis sebuah buku yang bertajuk “A million bucks by 30”.

5.”Kita mempunyai jiran yang kaya raya, tetapi mungkin kita tidak ketahuinya. Mereka yang benar-benar kaya biasanya bukan mereka yang memakai pakaian berharga mahal, mempunyai beg tangan terbaru, atau memandu kereta yang mewah. Di Ladang Anggur Martha, anda dapat lihat ramai orang yang tinggal di rumah berharga $10 million tetapi cuma memandu kereta Toyota berusia 10 tahun.” - Seorang pakar surgeri plastik yang berjaya di US



Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails